Thursday, November 17, 2011

Askar Libya surai sengketa puak

PENDUDUK Al-Zahra di Warshefana meraikan tamatnya persengketaan antara dua puak, kelmarin.
PENDUDUK Al-Zahra di Warshefana meraikan tamatnya persengketaan antara dua puak, kelmarin.Pejuang Zawiya, Warshefana henti pertempuran selepas empat hari

TRIPOLI: Beratus-ratus lelaki berpakaian seragam yang dilaporkan sebagai askar baru Libya mencatat sejarah tersendiri selepas berjaya menyuraikan pertempuran berdarah antara pejuang bermusuhan selepas diarahkan bertugas buat kali pertama.

Tentera itu yang memakai seragam berwarna perang dan lencana pengenalan, dihantar untuk berkhidmat sebagai pengaman antara kumpulan lelaki bersenjata dari bandar Zawiya dan kawasan puak berhampiran, Warshefana. Pertempuran empat hari antara dua puak berkenaan yang meragut 13 nyawa adalah yang paling sengit sejak penangkapan dan pembunuhan Muammar Gaddafi bulan lalu.

Keganasan itu mencetuskan persoalan mengenai keupayaan pemimpin sementara Libya untuk mengekalkan pemerintahan selepas lapan bulan perang saudara.

Pegawai kanan Majlis Peralihan Nasional Libya, Abdel Hafiz Ghoga kelmarin berkata pertelingkahan sudah berakhir.

Beliau berkata anggota tentera nasional mengambil tempat antara Zawiya dan kawasan Warshefana, beberapa kilometer dari situ. Dari dua bandar itu, seseorang itu mengambil masa sejam untuk ke barat ibu negara, Tripoli.
Dalam pertempuran beberapa hari lalu, puak bersenjata terbabit melepaskan bedilan roket, mortar dan tembakan mesingan ke arah kedudukan musuh.

Di Warshefana, beberapa kediaman musnah teruk. Punca pertempuran belum jelas walaupun ada yang menuduh sesetengah penduduk Warshefana masih terikat dengan rejim lama.

Antara alasan dua puak itu bertempur ialah untuk mengawal sebuah bekas pangkalan tentera rejim Gaddafi.

“Anggota tentera nasional kini mengawal pangkalan, yang juga punca konflik,” kata Ghoga.

Kelmarin, ratusan askar baru itu dikerah ke kawasan antara Zawiya dan Warshefena. Mereka mengendali pusat pemeriksaan dan menggeledah kereta mencari senjata.

Ghoga berkata, unit dikerahkan pada Isnin itu adalah perintis dan tentera penuh bakal ditubuhkan hanya selepas kerajaan baru diumumkan Ahad depan. – AP


View the original article here

No comments:

Post a Comment